Friday, September 13, 2013

Rasulullah SAW bertanya Tentang Api Neraka

Diceritakan bahwa Rasulullah SAW bertanya kepada malaikat Jibril AS tentang api neraka, kata Rasulullah SAW: "Wahai Jibril, beritahu kepadaku tentang api neraka". 

Maka Jibril pun berkata: "Ya Muhammad, sebenarnya api neraka itu berwarna hitam pekat, andai kata kalau api itu jatuh ke atas bumi ini walaupun sebesar lubang jarum sahaja nescaya akan terbakarlah bumi ini. Dan tentang baju neraka pula, kalau ia digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati seluruh penduduk bumi disebabkan bau busuk yang amat dahsyat".

Kemudian Jibril berkata lagi, "Wahai Muhammad, jikalau malaikat yang 19 itu turun ke bumi sudah tentu akan mati semua penduduk bumi sebab bentuk mereka yang sangat menggerunkan, dan kalau satu pergelangan dari rantai-rantai neraka jatuh ke bumi, ia akan menembus 7 petala bumi."

Apabila Rasulullah SAW mendengar penjelasan dari Jibril AS, maka baginda pun berkata: " Hasbi Ya Jibril (cukup ya Jibril)", lalu menangislah nabi Muhammad SAW dan malaikat Jibril yang mulia itu pun turut juga menangis. 

Apabila Rasulullah SAW melihat Jibril menangis, maka baginda pun bertanya kepadanya: "Wahai Jibril, mengapa kamu menangis, padahal kedudukan kamu sangat mulia di sisi Allah". 

Maka jawab Jibril " Ya Muhammad, tidak ada yang dapat menjamin keamananku, walaupun kedudukanku sangat dekat dengan Allah SWT, tetapi aku takut kalau-kalau Allah SWT hendak mengubahkan aku atau hendak mengujiku sebagaimana Harut dan Marut serta iblis yang terkutuk itu".

No comments:

Post a Comment

Daftar Isi